KÖPVILLKOR & INTEGRITETSPOLICY

Välkommen som kund hos Rommunds fårgård! Vi hoppas att du ska bli nöjd med din beställning. Du har full rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du tar emot varan. Alla beställningar är välkomna men du måste ha fyllt 18 år för att beställa från vår webbshop. När du har lagt din beställning skickas en orderbekräftelse till den e-postadress som du har angett.

All hemförsäljning sker med tillämpning av konsumentköplagen (SFS 1990:932) samt distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59). Mer information finns hos www.konsumentverket.se

Betalningssätt

Du kan välja att betala dina varor på följande sätt:

Bankgiro och Swish

Efter lagd beställning betalas varorna till vårt bankgiro- eller Swishkonto. När betalningen nått oss går leverans iväg. Vi arbetar för att din integritet skall behållas och hanterar dina uppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR

När du gör din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter som namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Samtidigt godkänner du att Rommunds fårgård sparar och använder dina personuppgifter för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund. Sajten är krypterad vilket innebär att den inte kan avläsas av obehöriga. De personuppgifter som lämnas vid registrering och beställning hos oss behandlas konfidentiellt. Rommunds fårgård lämnar aldrig ut några personuppgifter och säljer inga uppgifter till tredje part. Önskar du ta del av dina lagrade uppgifter eller korrigera/ta bort dem är det bara att kontakta oss.

Moms

Svensk moms på 25% är inkluderad i alla priser. Leveranser till länder utanför EU är momsbefriade. Mottagarlandets tullavgifter samt eventuella skatter tillkommer och betalas av kunden.

Frakt

Frakt inom Sverige ingår i priset. Vid köp utanför Sverige kontakta oss för uppgifter om fraktkostnad.

Leveranstid

Normal leveranstid är 3-8 arbetsdagar från det att beställningen mottagits. Är det brådskande betala med Swish och ange önskat leveransdatum i beställningen, så hanterar vi den fortast möjligt. Om ni mot förmodan inte har mottagit er leverans inom leveranstiden ber vi er att kontakta oss på info@gotlandslamm.se eller 070-947 61 28.

Leveranssätt

Paketen skickas med PostNord och är spårbara hela vägen. Vi mailar försändelse-ID när leverans gått iväg och PostNord skickar meddelande via SMS/e-post när det är dags för hämtning. På den avisering du får står var du ska hämta din försändelse.

Varuutlämning

Dina varor levereras med Postpaket till närmaste serviceställe. När du hämtar ditt paket måste du legitimera dig. Det är viktigt att namnet på försändelsen överensstämmer med namnet på mottagarens legitimation. Ska du hämta en försändelse åt någon annan måste både din och mottagarens legitimation visas.

Outlöst paket

De flesta paket finns kvar hos ditt serviceställe i 14 dagar, sen går de i retur. När tiden är på väg att gå ut får du en påminnelse från PostNord att du har en försändelse att hämta. Om du inte hämtar ut din vara och paketet sänds i retur förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga fraktkostnader.

Transportskada

Har du tagit emot en försändelse som är trasig rekommenderar vi att du kontrollerar om innehållet är skadat eller om det bara är den yttre förpackningen som gått sönder. Om innehållet är skadat är det viktigt att du kontaktar oss omgående/samma dag samt skickar ett foto på den skadade varan och emballaget, så att vi kan gå vidare med en anmälan till PostNord.

Reklamationer

Vi kontrollerar våra produkter noga innan leverans. Har du trots det fått en skadad eller felaktig vara ber vi dig kontakta oss omedelbart, så vi kan byta ut den mot en ny utan kostnad. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte.

Vid eventuella reklamationstvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut. För att reklamera en vara enligt Konsumentköpslagen krävs att felen inte kan skyllas på felaktigt bruk, normalt slitage eller annan skadevållande åtgärd. För prisnedsatta varor gäller inte reklamationsrätten. Noteras ska också att ett lamm- eller fårskinn är en naturprodukt som går igenom en krävande process från slakt till hård maskinell bearbetning i beredningen. Det kan leda till diverse naturliga skönhetsfel som hål i lädret eller en mindre hudflik utan ull och är inget vi reklamerar. Skinnen från de äldre djuren kan även ha märken i lädret efter fästingbett och vaccinationer. Vi går igenom våra skinn och informerar så noga som möjligt om varje produkt i webbshoppen eller i gårdsbutiken. Om vi trots det missat något större skönhetsfel går det bra att höra av sig, så att vi kan göra en kompensation eller ett byte om skinnet är oanvänt.

Ångerrätt eller byte

När du ångrar ett köp inom 14 dagar efter att du tagit emot varan betalar vi tillbaka allt, förutom fraktkostnaderna, inom 30 dagar. Var vänlig och kontakta oss före retur eller eventuellt byte.

Ångerrätt gäller endast för oanvända produkter. Varorna måste återsändas som Postpaket inrikes och vara väl förpackade i en kartong/låda av wellpapp. Lämna uppgifter om ordernummer, namn och adress i paketet. Vi löser inte ut varor som skickas till oss mot postförskott eller efterkrav.

Falska beställningar

Om vi upptäcker falska beställningar eller annat bedrägeriförsök kommer ärendet att polisanmälas.

Användning av cookie-filer

Denna webbplats använder ”cookies” för att hjälpa dig att få en personligt anpassad Internetupplevelse.

En cookie är en textfil som en webbserver lägger in på din hårddisk. Den används bl.a. för att vår beställningsfunktion ska fungera samt gör det möjligt för dig att backa i din beställning utan att behöva fylla i alla uppgifter igen. Cookie-filer kan inte användas för att köra program eller leverera virus till din dator. De flesta webbläsare accepterar cookie-filer automatiskt, men det går vanligtvis att ändra inställningarna. Det är inte säkert att det fungerar att handla i vår webbshop om du stänger av cookie-funktionen. Mer information om cookies finns att läsa på hos (PTS) Post- och telestyrelsen på www.pts.se.

Kontakta oss gärna om du har några frågor kring köpvillkoren.

Kontakta oss

INTEGRITETSPOLICY

Behandling av personuppgifter på Rommunds fårgård

13 juni 2019

För Rommunds fårgård är personlig integritet viktigt. Vi eftersträvar en hög nivå av dataskydd. I denna policy förklarar vi hur vi samlar in och använder personuppgifter samt beskriver också dina rättigheter.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter. Kontaktuppgifter står sist i denna text.

Integritetspolicyn gäller för all kontakt med Rommunds fårgård som besök på vår webbplats, kontakt med oss, kontoinnehav och beställningar.

Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?

Personuppgifter är alla uppgifter om en levande fysisk person som direkt eller indirekt kan kopplas till den personen. Det handlar inte bara om namn, adress och personnummer utan även om till exempel bilder och e-postadresser, kundnummer, orderhistorik och IP-nummer. Vår betalningsleverantör Payex kan även samla in uppgifter från externa källor vid fakturabeställningar, som kreditupplysning och adressändringar.

Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna i IT-systemen, oavsett om det handlar om mobila enheter eller datorer. Det handlar om till exempel insamling, registrering, strukturering, lagring, bearbetning och överföring.

Personuppgiftsansvarig

För de behandlingar som sker inom Rommunds fårgårds verksamhet är Rommunds fårgård personuppgiftsansvarig (org.nr. 6902233235, Gammelgarn Rommunds 612, 623 67 KATTHAMMARSVIK).

När samlar vi in personuppgifter om dig och varför?

Vi samlar in och hanterar personuppgifter när du genomför ett köp, gör ett konto, kontaktar oss, besöker vår webbplats eller följer våra blogginlägg. Informationen som vi samlar in behövs för att vi ska kunna hantera din beställning samt för att kunna ge dig en bra service.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål. Vissa uppgifter i bokföringen behöver på grund av lagstiftning till exempel sparas minst sju år.

Vad är dina rättigheter som registrerad?

Som registrerad har du enligt gällande lagstiftning ett antal rättigheter. Du har rätt till att få ett utdrag som visar vilka personuppgifter vi har registrerade om dig. Du kan begära rättelse av felaktiga uppgifter och i vissa fall radering.

Vi kan komma att göra ändringar i vår integritetspolicy. Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid här på webbplatsen.

Kontakta Monika Nilsson vid frågor om hur vi behandlar personuppgifter.

Kontakta oss