100 vågade gotländska kvinnliga entreprenörer

Monika Nilsson, Rommunds fårgård, med en av gårdens lammungar.

Visionära kvinnor

På Gotland finns många kvinnliga entreprenörer och faktum är att de gotländska kvinnorna ligger i topp att starta nya företag i Sverige. Vad kommer det sig av? Var kommer entreprenörskapet ifrån? Kanske handlar det om modet att gå sin egen väg och modet att våga. Det är precis vad som porträtteras i den helt nyutgivna boken ”Våga våga”. I boken berättar 100 kvinnor naket och oskalat om vägen till deras företag. Ibland en rak och given väg, ibland en krokig och lång sådan.

Boksläpp ”Våga våga”

På självaste internationella kvinnodagen, den 8 mars 2022, släpptes till slut ”Våga våga”. Efter att livet och en pandemi kom emellan kunde äntligen tjejerna bakom boken få den utgiven och fira med ett härligt releaseparty. Initiativet till verket kom från juveleraren Annika Gustavsson Nyberg, efter en intervju med Dagens Industri 2019. Hon kopplade på en duktig skribent och en fotograf, sen var bollen i rullning.

Den vackert designade boken osar av inspirerande historier och även fantastiska bilder, som är tagna av Emma Jönsson Dysell. Ett mystiskt och vackert ljus vilar över varje kvinna. Caisa Gyllgårde, som skött intervjuerna, har med proffsighet formulerat varenda stavelse. Här kan man helt klart förvänta sig många timmars spännande läsning.

Kvinnliga entreprenörer från Gotland i nysläppt bok.

Rommunds fårgård

Lite kort om en av alla historier, nämligen den vi känner till bäst.

Året var 1999 och Monika Nilsson var tidig på bollen. Internet var förhållandevis nytt och att sälja fårskinn på nätet var det ännu ingen som tänkt på. Ett fårskinn vill man välja själv och känna och klämma på. Eller?

Att alla utom en kollega sågade Monikas idé att sälja fårskinn virtuellt bekymrade inte henne. På gården fanns fina skinn och datakunskaperna hade hon. Under första föräldraledigheten knackade Monika själv ihop hemsidan, fotade bilderna som behövdes och körde igång.

22 år och många sålda fårskinn senare kan vi konstatera att det var rätt att våga, att mognaden att handla fårskinn på nätet redan fanns i början av 2000-talet. Under ett OS där skinn exponerades i TV-sofforna blev Monika fullkomligt nedringd, liksom inför varje jul.

Att sälja produkter på nätet är fortsatt en spännande resa. Nu vill alla starta webbshoppar och sälja. Allt har blivit väldigt enkelt och tillgängligt. För de flesta är det idag självklart att handla en del i fysiska butiker och annat på nätet. Världen är bara ett knapptryck bort och väldigt öppen för alla kvinnliga entreprenörer som vill testa sina vingar.

”Ingen kommer ihåg en fegis”, är ett motto som Monika kör efter och tänk så många dörrar som öppnar sig när man vågar att våga.

Boken

Vart hittar man då detta fantastiska verk?

Boken kommer att spridas över ön och säljas hos flera av de porträtterade kvinnorna, men även hos några bokhandlare. Återförsäljare presenteras på Vågas Facebooksida och det går även att beställa boken via Vågas hemsida.

Följ oss eller prenumerera på bloggen via rss.